Nahoru

Ovlivňuje roční období vaši náladu?

Jste smutní, unavení nebo sklíčení? Možná vás ovlivňuje změna ročních období, které mají vliv na duševní zdraví.
Ovlivňuje roční období vaši náladu?

Dostáváte se někdy bez zjevného důvodu do stavu, kdy jste smutní, unavení nebo sklíčení? Jedním z důvodů může být změna ročních období, která mají velký vliv na duševní zdraví.

Pokud jste během střídání těchto období emočně slabí, melancholičtí a bez sil, možná trpíte sezónní afektivní poruchou.

Tuto poruchu objevil americký doktor Norman Rosenthal, který ji studoval přes 20 let. Přestože přesné příčiny stále neznáme, některé z vyvolávajících faktorů mohou být:

  • Méně slunečního záření, které narušuje biorytmus (denní rytmus)
  • Snížení serotoninu (chemická látka v mozku), který působí přímo na vaši náladu.
  • Změna hladiny melatoninu, který ovlivňuje spánek.

Symptomy na podzim a v zimě

Nedostatek slunečních paprsků, zima a málo aktivit na volném vzduchu jsou jevy spojené s příchodem podzimu, které na některé lidi působí špatně.

Během tohoto období na vás přichází chuť spát déle než obvykle, častěji jíte jídla bohatá na sacharidy, rychleji přibíráte na váze, ztrácíte libido a máte větší pocit únavy a nedostatku energie.

Obvykle toto všechno přichází spolu se zoufalstvím, smutkem, podrážděností a sociální izolací.

Symptomy na jaře a v létě

Zatímco někteří lidé během těchto ročních období chodí s úsměvem na tváři, jiní musí čelit depresím nebo jarní astenii.

Prohlubuje se pocit samoty, špatný fyzický stav kvůli alergiím, nechuť k jídlu a následný úbytek na váze.

Další příznaky mohou být nespavost, nervozita a úzkost.

Léčba

Existují různé způsoby, jak se můžete vypořádat se změnami nálad. Priorita je zavést si tyto zdravé návyky do životního stylu:

  • Dodržujte vyváženou stravu bohatou na vitamíny.
  • Choďte každý den ven, alespoň na chvíli.
  • Pravidelně cvičte.
  • Nastavte si rutinu, aby se vám lépe usínalo.
  • Travte čas s lidmi, se kterými se cítíte dobře.
  • Nevystavujte se stresovým situacím a snažte se relaxovat.
  • V případě potřeby se nebojte vyhledat pomoc terapeuta.

Tyto rady vám pomohou udržet duševní rovnováhu a především myslete na to, že problematické roční období jednou skončí.