Nahoru

Co je ketogenní dieta? Jak funguje?

Co je ketogenní dieta? Jak funguje?

V posledních letech vzrostl zájem léčit obezitu, cukrovku a jiné chronické onemocnění a to prostřednictvím diety, která v roce 1921 měla sloužit k léčbě epilepsie. Jde o léčbu navrženou endokrinologem Henry Rawlesem. Co je to ketogenní nebo „keto“ dieta a jaké může mít následky pro zdraví? Čtěte dál.

V ketogenní dietě jde o stravování, které je:

  • Bohaté na tuky (80% -90%)
  • Přiměřené na bílkoviny (8% -15%)
  • Omezené na příjem sacharidů (2% -5%)

Tyto nutriční kombinace vyvolávají metabolické změny v organismu.

Druhy standardní ketogenní diety:

  • Na bázi nasycených triglyceridů.
  • Upravená Atkinsonova dieta.
  • S nízkým glykemickým indexem.

Jelikož se snižuje množství metabolizovaných sacharidů a bílkovin, organismus během diety získává energii z uložených zásob tuku v těle. Hladina glukózy začne klesat a ketonové tělíska z tuku začnou přebírat kontrolu jako základní zdroj lidské energie. Jde o metabolický stav známý jako ketóza.

Omezené potraviny během ketogenní diety

Ketogenní dieta začíná být populární, protože díky ní se dá rychle zhubnout. Ale žádné vědecké studie nepotvrdily, že by dokázala pomoci zhubnout natrvalo.

Naopak studie z roku 2017 ukazují, že může být nebezpečné dodržovat dietu z dlouhodobého hlediska. Může totiž dojít ke ztrátě svalové hmoty, což následně vede ke ztrátě síly, svalového tonu a jiným vážným zdravotním následkům.

Keto dieta omezuje příjem:

  • Cereálií
  • Luštěnin
  • Zeleniny a hlíz s obsahem škrobu (brambory a kukuřice)
  • Ovoce bohaté na sacharidy (banány a pomeranče)
  • Ořechů
  • Alkoholu
  • Nízkotučných mléčných výrobků
  • Cukru

Omezení velkého množství potravin může vést k nutriční nevyváženosti, proto je třeba poradit se s lékařem.

Hlavní rizika ketogenní diety pro zdraví

Abyste zabránili zdravotním rizikům, takovýto typ stravování musí předepsat odborník na výživu a dietetiku. Na základě zdravotního stavu určí, zda je vhodné dodržovat daný druh stravování.

Ketogenní dieta může mít závažné škodlivé účinky pro zdraví:

  • Trávicí problémy (zvracení, průjem nebo zácpu)
  • Hypoglykemie
  • Hyperketonémia (nadměrná koncentrace ketonových tělísek v krvi)
  • Hyperlipidemie (zvýšená koncentrace lipidů v krvi)
  • Úbytek kostní hmoty
  • Problémy se srdcem
  • Nedostatek živin
  • Problémy s ledvinami a jiné.

Dieta se nedoporučuje lidem, kteří mají problém s trávením tuků nebo musí přijímat větší množství sacharidů.

Chcete-li přejít na tento typ diety, navštivte odborníka na výživu, který vám poradí, zda je daná dieta pro vás vhodná.