Nahoru

6 tipů na vaření pro osoby s celiakií

6 tipů na vaření pro osoby s celiakií

Pokud vy nebo někdo ve vašem okolí trpí celiakií, toto jsou tipy, které byste měli znát.

Vaření bez lepku není problém, pokud dáváte pozor.

Vaření bez lepku by neměl být problém. Je to jen otázka přijetí několika malých preventivních opatření. Celiakie je systémové autoimunitní onemocnění, které se spouští nesnášenlivostí lepku (protein z obilovin, jako je například pšenice). Konzumace bezlepkové stravy umožňuje lidem trpícím celiakií vstřebávání všech živin potřebných pro správné fungování těla. Odhaduje se, že 1 % populace trpí tímto onemocněním. Existuje však mnoho nediagnostikovaných lidí. Předpokládá se, že existuje více než 80 % nediagnostikovaných celiaků kvůli složitosti symptomů a odvozených nemocí.

Tipy na vaření bez lepku

  1. Přečtěte si výživové informace o výrobcích na obalu a všimněte si textu tučným písmem. Jsou to alergeny – dejte si pozor zejména na tyto pojmy: pšenice, žito, ječmen, oves, špalda, kamut, zelená špalda a bulgur.
  2. V kuchyni mějte vždy čisto, aby nedocházelo ke křížové kontaminaci bezlepkových potravin. Křížová kontaminace je proces, kterým se bezlepkové potraviny dostávají do přímého nebo nepřímého styku s potravinami s obsahem lepku a přestávají být vhodné pro osoby s celiakií.
  3. Před vařením si důkladně umyjte ruce.
  4. Nepoužívejte stejný topinkovač na chléb s lepkem a bez lepku.
  5. Pokud v kuchyni vaříte jídlo s lepkem i bez lepku, nepoužívejte stejné dřevěné vařečky a ani prkénka. Jsou vyrobena z porézního materiálu, a proto se v nich může hromadit lepek.
  6. Při použití mikrovlnné trouby zakryjte jídlo bez lepku tak, aby nemohlo přijít do styku s částicemi lepku. Nejlepší je použít poklop speciálně určený k ohřívání jídla.
Tuniak Calvo je vhodný pri bezlepkovej diéte
Tuniak Calvo je vhodný pri bezlepkovej diéte