Nahoru

10 důvodů, proč jste stále unavení

10 důvodů, proč jste stále unavení

Pocit neustálé únavy se stává jedním z nejčastějších onemocnění, které může vést až k frustraci. Ve většině případů však nejde o závažný zdravotní problém, ale o vytížený životní styl, který vede k únavě. Příčiny jsou obvykle jednoduché a snadno napravitelné.

V tomto článku vám prozradíme několik důvodů, proč jste unavení a poradíme, jak se cítit fyzicky a psychicky silnější.

  1. Nedostatek fyzické aktivity. Sport, chůze nebo tanec pomáhájí kardiovaskulárnímu systému, aby fungoval účinněji a dodával kyslík a živiny do tkání. Ačkoli to může znít paradoxně, cvičení vám pomůže překonat lenost a únavu a zároveň vám dodá sílu.
  2. Vynechávání snídaně. Snídaně je nejdůležitější jídlo dne. Měla by být kompletní, aby zajistila dostatek energie a živin potřebných na celý den. Snídaně by měla obsahovat ovoce, bílkoviny (mléko, jogurt, vejce, ořechy, krůtí šunku) a obiloviny (oves, žito apod.).
  3. Nedostatek vody. Pokud jste dehydratovaní, tělo ztrácí velké množství energie. Nedostatek vody snižuje objem krve. Srdce pak pumpuje neefektivně, což způsobuje, že se kyslík a živiny dostávají k orgánům pomaleji. Doporučuje se pít 2 litry vody denně.
  4. Nedostatek spánku. Někdy se pocit únavy objeví i proto, že nedodržujete pravidelný spánkový režim, případně spíte až příliš. Zkuste si vyhradit tolik času, kolik potřebujete na klidný a zdravý spánek.
  5. Nedostatek železa způsobuje pocit slabosti, podrážděnosti a potíže se soustředěním. V první řadě se ujistěte lékařskými testy, že máte nízkou hladinu železa, a doplňte jídelníček o listovou zeleninu, ryby (sardinky, tresku), ořechy, korýši (slávky, mušle, srdcovky apod.), červené maso a potraviny bohaté na vitamín C, které pomáhají železo absorbovat.
  6. Příliš mnoho aktivit. Dělat mnoho věcí v jeden den a neumět vypnout ani před spaním může vést ke stresu a úzkosti. Slabost nebo pocit únavy je jedním z hlavních příznaků úzkosti. Najděte si čas na odpočinek během týdne a zkuste se vyhnout řešení věcí na mobilu, sledování TV a jiné elektroniky hodinu nebo dvě před spaním.
  7. Nadměrná konzumace stimulantů jako kofein. Někdy chcete zmírnit pocit únavy pomocí alkaloidů obsažených v potravinách jako káva, čaj, kakao, guarana nebo maté. Pokud budete konzumovat hodně kofeinu, změníte tím i spánkový režim, což bude mít vliv na váš odpočinek.
  8. Nezdravé stravování. Přehnaná konzumace potravin s vysokým obsahem sacharidů zvyšuje glykemický index, což způsobuje prudký nárůst cukru v krvi. Na začátku dodává tělu více momentální energie, ale pak drasticky klesne a vyvolává únavu. Doporučujeme nepřejídat se sladkostmi, tučnými jídly a vyhýbat se alkoholickým nápojům.
  9. Neumět říct ne. Je v pořádku být vždy ochotný. Občas však musíte pár proseb odmítnout, čímž získáte více času na odpočinek a dělání toho, co vás zajímá.
  10. Požívání léků. Únava je jedním z nejčastějších vedlejších účinků léků. Proto je třeba dát tělu čas na přizpůsobení. V případě přetrvávající únavy bude lepší navštívit lékaře.

Zeptejte se sami sebe, jaké jsou důvody vaší únavy. Zhodnoťte vaše stravování, dobu odpočinku a kolik energie utrácíte. Nezapomeňte dodržovat tyto praktické a jednoduché tipy!